Aktiviteter

Aktiviteterne tager så vidt muligt udgangspunkt i barnets udviklingstrin, for derved at udvikle barnets færdigheder, samt stimulere dets nysgerrighed. Det er også vigtigt, at medarbejderen arbejder med aktiviteter som vedkommende selv brænder for, idet engagementet hos den voksne smitter af på barnet.

Hvordan tilrettelægger vi aktiviteter her i “Solsikken”?

I vuggestuen

Vi øver børnene i at øge deres koncentrationsevne ved længerevarende aktiviteter, jo ældre de bliver, ex. lave et lille puslespil færdigt, male hele tegningen og når der holdes morgensamling er alle med.

Der lægges stor vægt på at udvikle børnenes fantasi og kreativitet. Det gør vi ved at læse historier, at synge, male, bage, klippe, klistre, lege med vand, lave rytmik med mere.

Vi er meget ude i naturen, hvilket giver forskellige sanse indtryk, der bidrager til børnenes fantasi og kreativitet.

I børnehaven

For at styrke børnenes fantasi og kreativitet, laver vi gamle børnelege, samling, smålege, sanglege o.a.

Børnene får også mulighed for at lære forskellige materialer at kende, såsom maling, vandfarve, gips, ler, papmache, fingermaling, sand, sten, træ, stof, papir o.a.

Vi er meget ude i Naturen, da den giver mulighed for forskellige sanse indtryk, der bidrager til børnenes fantasi og kreativitet.